Azië en Europa

Home / Bronnen / Azië en Europa    |    Terug

De hoofdingang van gebouw De Bazel is precies in het midden van het gebouw geplaatst. De ingang is vrij klein in vergelijking met de grootte van de rest van het gebouw. Aan weerszijden van de ingang staan twee beelden gemaakt door Joseph Mendes da Costa (1863-1939). Zij verbeelden twee vrouwenfiguren, namelijk Europa, met geopende ogen, en Azië, met gesloten ogen. Dat waren de voornaamste werelddelen waar de Nederlandsche Handel-Maatschappij (NHM) werkzaam was.

Op de vierde afbeelding is het eerste ontwerp van de beelden bij de hoofdingang te zien. Dit ontwerp werd afgekeurd. Aan de voeten van Azië en Europa had Mendes da Costa kleine geknielde figuren bedacht. De directie van de NHM was bang dat de geknielde figuren gezien konden worden als ‘een zwoegende, ploeterende, verdrukte en armzalige menschheid’. Terwijlde twee grote vrouwenfiguren juist konden worden aangezien voor het ‘grootkapitaal werkende in het Oosten en in het Westen’.

Als je dit nu zo leest, hoe kijk jij nu tegen deze beelden aan? Wat vind je van de houdingen van de twee vrouwenfiguren?

Afbeelding 4 is afkomstig van het Nationaal Archief.

  Gerelateerde bronnen
  Onderdeel van thema's
Trefwoorden

Geschiedenislokaal Amsterdam

Azië en Europa

Tijdvak: Tijd van wereldoorlogen en crisis (1900-1950)


Omschrijving

De hoofdingang van gebouw De Bazel is precies in het midden van het gebouw geplaatst. De ingang is vrij klein in vergelijking met de grootte van de rest van het gebouw. Aan weerszijden van de ingang staan twee beelden gemaakt door Joseph Mendes da Costa (1863-1939). Zij verbeelden twee vrouwenfiguren, namelijk Europa, met geopende ogen, en Azië, met gesloten ogen. Dat waren de voornaamste werelddelen waar de Nederlandsche Handel-Maatschappij (NHM) werkzaam was.

Op de vierde afbeelding is het eerste ontwerp van de beelden bij de hoofdingang te zien. Dit ontwerp werd afgekeurd. Aan de voeten van Azië en Europa had Mendes da Costa kleine geknielde figuren bedacht. De directie van de NHM was bang dat de geknielde figuren gezien konden worden als ‘een zwoegende, ploeterende, verdrukte en armzalige menschheid’. Terwijlde twee grote vrouwenfiguren juist konden worden aangezien voor het ‘grootkapitaal werkende in het Oosten en in het Westen’.

Als je dit nu zo leest, hoe kijk jij nu tegen deze beelden aan? Wat vind je van de houdingen van de twee vrouwenfiguren?

Afbeelding 4 is afkomstig van het Nationaal Archief.

Maker: Jan van Dijk (1882-1960)
Datering: 1940
Collectie: Collectie J. van Dijk
Nummer: 010107000539
Link: https://archief.amsterdam/beeldbank/detail/43a8dc58-7b41-01bc-a760-670b1fff0755/media/a071e6ee-45b7-771b-4484-e2194ca6b83d?mode=detail&view=horizontal&q=azie en europa&rows=1&page=24

Trefwoorden

kunst
architectuur