Italiaanse Zaal

Home / Bronnen / Italiaanse Zaal    |    Terug

Op de tweede verdieping van gebouw De Bazel is een oude vergaderkamer in achttiende eeuwse stijl te vinden. De kamer kwam uit het oude kantoor van de Nederlandsche Handel-Maatschappij (NHM) aan de Herengracht. De directeuren van de NHM hadden erop gestaan dat de oude vergaderkamer een plaats kreeg in het nieuwe ontwerp van architect K.P.C. de Bazel. Eigenlijk paste de kamer niet helemaal bij de rest van het gebouw, dat juist heel modern was. Niet alleen is het verschil in sfeer en stijl opvallend, de kamer was ook een stuk hoger dan de verdiepingen die de Bazel had gepland. Dat betekende wel dat de toiletruimte op de verdieping erboven hoger kwam te liggen en alleen via een trapje te bereiken was. De Bazel tekende bezwaar aan tegen het plan, maar de kamer kwam er toch.

Kenmerkend aan de zaal zijn de behangschilderijen in Italiaanse stijl van Jan Augustini (1725-1773). De landschappen zijn in zachte, warme en lichte kleuren geschilderd, wat kenmerkend is voor de Italianiserende stijl. Op de derde afbeelding zijn boven de deuren grisailles te zien. Olieverfschilderingen die op beeldhouwwerk moesten lijken. Deze schilderingen zijn begin 18e eeuw door Jacob de Wit gemaakt, en worden daarom ook wel ‘witjes’ genoemd.

In de Italiaanse zaal werden belangrijke gasten ontvangen. Op 14 juni 1935 kreeg de NHM bezoek van de Saoedi-Arabische emir Ibn Saoed. Hier zie je het groepsportret dat op die dag is gemaakt.

Maker: Vereenigde Fotobureaux N.V.
Datering: 14 juni 1935
Collectie: Privécollectie Stadsarchief
  Gerelateerde bronnen
  Onderdeel van thema's
Trefwoorden

Geschiedenislokaal Amsterdam

Italiaanse Zaal

Tijdvak: Tijd van wereldoorlogen en crisis (1900-1950)


Omschrijving

Op de tweede verdieping van gebouw De Bazel is een oude vergaderkamer in achttiende eeuwse stijl te vinden. De kamer kwam uit het oude kantoor van de Nederlandsche Handel-Maatschappij (NHM) aan de Herengracht. De directeuren van de NHM hadden erop gestaan dat de oude vergaderkamer een plaats kreeg in het nieuwe ontwerp van architect K.P.C. de Bazel. Eigenlijk paste de kamer niet helemaal bij de rest van het gebouw, dat juist heel modern was. Niet alleen is het verschil in sfeer en stijl opvallend, de kamer was ook een stuk hoger dan de verdiepingen die de Bazel had gepland. Dat betekende wel dat de toiletruimte op de verdieping erboven hoger kwam te liggen en alleen via een trapje te bereiken was. De Bazel tekende bezwaar aan tegen het plan, maar de kamer kwam er toch.

Kenmerkend aan de zaal zijn de behangschilderijen in Italiaanse stijl van Jan Augustini (1725-1773). De landschappen zijn in zachte, warme en lichte kleuren geschilderd, wat kenmerkend is voor de Italianiserende stijl. Op de derde afbeelding zijn boven de deuren grisailles te zien. Olieverfschilderingen die op beeldhouwwerk moesten lijken. Deze schilderingen zijn begin 18e eeuw door Jacob de Wit gemaakt, en worden daarom ook wel ‘witjes’ genoemd.

In de Italiaanse zaal werden belangrijke gasten ontvangen. Op 14 juni 1935 kreeg de NHM bezoek van de Saoedi-Arabische emir Ibn Saoed. Hier zie je het groepsportret dat op die dag is gemaakt.

Maker: Vereenigde Fotobureaux N.V.
Datering: 14 juni 1935
Collectie: Privécollectie Stadsarchief

Trefwoorden

kunst
architectuur